Moj varuh

2. 2. Punakaiki

Naslednje jutro sem se kot edina prijavila na rezljanje obeska iz kosti. Maori imajo namreč izjemno bogato tradicijo rezljanja ornamentov in med to sodijo tudi obeski iz kosti in žada (nefrita), ki so postali popularni kos "nakita". Že dlje si želim imeti en tak obesek, ki bi simboliziral meni blizu stvari. Pomislek sem imela le, če bo vredno tega denarja in sem se spet odločila v zadnjem momentu. 

Tradicionalno so Maori izdelovali obeske v šestih oblikah, ki so jih različno stilizirali: Hei matau - fish hook (trnk), Koru (spirala izhajajoča iz mladike praproti), enojna ali dvojna zanka, Manaia (morski konjiček), Toku (oblika orodja za rezljanje, nekakšnega tradicionalnega dleta) in Tiki (božanstvo).

Vsaka ta oblika je imela svoj simbolni pomen:
HEI MATAU fish hook (trnk): predstavlja moč in determinacijo in prinaša nosilcu mir, blaginjo in dobro zdravje. Z njim se lovi sreča in dobra energija. Je zaščita za srečno potovanje čez vodo (morje) in zato talisman za vse, ki so povezani s potovanjem in vodo oz. morjem.

KORU (spirala izhajajoča iz mladike praproti): predstavlja mir, nov začetek, pozitivno spremembo in prebujenje, (osebno) rast in harmonijo. Lahko tudi predstavlja začetek pomembnega odnosa.

ZANKA enojna ali dvojna: predstavlja združenje različnih kultur, prijateljstvo za vse življenje. Lahko tudi združitev dveh za večno.

MANAIA (morski konjiček): beseda manaia pomeni nosilec Mane, življenjske energije, moči in prestiža. Manaia je duhovni zaščitnik, nosilec nadnaravnih moči. Je varuh sveta pokojnih in deluje kot povezava med tem in onim svetom. Tradicionalno se ga upodablja s ptičjo glavo (simbol leta duše), človeškim telesom in ribjim oz. kitovim repom, kar simbolizira zrak, zemljo in morje. Zato je zaščitnik povsod in predstavlja balans med vsemi temi elementi. Ščiti nosilca pred zlom in nesrečo.

TOKI (oblika orodja za rezljanje, nekakšnega tradicionalnega dleta) simbolizira moč in pogum.

TIKI (božanstvo), predstavlja prvega smrtnika rojenega bogovom. Je močan simbol plodnosti in prinaša nosilcu jasne misli in globoko notranje spoznanje oz. razumevanje. Tikija se deduje znotraj družine. Tradicionalno so bili last glavnega moškega v družini, ženska ga je dobila, če je potrebovala pomoč pri zanositvi ali rodila prvega otroka, moškega spola.

KITJI REP Kiti, delfini in druga morska bitja so bila poleg ptic najpomembnejše živali za Maore, saj so bili edini vir hrane in preživetja. Zato so bili še posebej visoko vrednoteni. Kit je simbol velikosti in inteligence. 
Kiti in delfini so tudi simbol zaščite, danes pri vseh načinih potovanja.
Delfini so simbol prijateljstva, harmonije in igrivosti.

Po tem obširnem predstavitvenem uvodu je čas za zgodbo mojega obeska. Torej, ker sem bila "hvala bogu" edina pri tem izdelovanju obeska, se mi je izvajalka Karen lahko popolnoma posvetila. Na voljo sem imela kar precej modelov različnih oblik in variacij. 

Na prvi pogled, mi je bila najbolj všeč spodnja oblika.

Najbolj sem jo začutila kot svojo, vendar me je zgodba o Manai in njen pomen tudi privlačil, glede na to, kaj sem doživela, zato sem imela problem pri odločitvi katerega izbrati. Karen mi je pomagala in iz treh modelov naredila enega, ki vključuje skoraj vse elemente in simbole, ki so mi blizu in jih potrebujem in tako je nastal moj obesek.
Manai + Fish hook + Koru + kit/delfin

Zanimivo pa je, da na hitro zgleda kot neka vrsta sIrene s ptičjo glavo (ptica pevka). Torej zajema tako moje ime kot moje petje in veselje do plavanja. Tako da,... Upam, da smo naredili ta pravega zame. :)

Predno smo začeli z delom, sem se pozanimala še glede enega pomisleka. Namreč slišala sem, da prinaša nesrečo, če si obesek kupiš sam. Da ti mora biti podarjen. In zanimalo me je, kako bi naredili tako, da bo zadeva kar najboljša zame. Nesreče sem imela že dovolj. :)
Karen mi je pojasnila, da si obesek lahko izdelaš sam. Vendar moraš po tradiciji svoj prvi izdelek podariti svojemu učitelju rezljanja. Glede na to, da ti ona vrne obesek nazaj, se izogneš temu momentu. To me je pomirilo.

Pri izdelavi sem tako seveda imela kar precej prstov vmes, vendar je treba priznati, da mi je Karen v veliki meri pomagala, ko so bile v igri finese in ko se je bližal prihod avtobusa in seveda nisem še bila pri koncu oblikovanja. Zato je finiširanje in končno oblikovanje naredila ona, da sem imela kar se da najboljšo možno verzijo. Po tradiciji pa moraš v izdelek vnesti oz. pustiti neko nepopolnost, saj se moraš truditi k perfekciji, a le te nikoli ne moreš doseči. Le to zadosti boga rezljanja.

Ko je prišel čas, da plačam, sem ponovno doživela neverjetno dobrosrčnost. Karen ni želela denarja zanj, saj je rekla, da je to njeno darilo meni, saj sem si ga omislila zaradi pravih razlogov. In tako je moje potovanje dobilo še eno potrditev in še en simbol zame in mojega Tiborja.

Karen in hči Dana


Še nekaj živalskega sveta, s katerim sem se srečala pri njiju dveh.
Dve pasmi o katerih sem že govorila v zapisu o konjih. Črno bela psička je ovčarka, pasme "hitting dog" in drugi je samec, pasme, ki je bila uporabljana za lov na divje prašiče. Baje je bil precej nevaren, ko sta ga dobili zdaj pa se zdi, da ga najbolj nervira velik kamen, ki ga ves čas premika naokoli tako, da ga privzvigne in prekucne, ob tem pa neizmerno laja, renči in se jezi. Psička ga pa poizkuša spraviti v red. :)






7 komentarjev: